Nieuws overzicht

Nieuwsbericht

Concept-advies: SLAM!TV volgt TMF op

Gepubliceerd op 06-12-2010

Vandaag publiceert de Stichting Algemene Programma Raad (APR) het concept-Advies Televisie 2011-2012. Hierin maakt de APR bekend welke televisiezenders zij voornemens is om te adviseren voor het wettelijk basispakket voor de analoge kabel in de regio Groot-Amsterdam. De looptijd van het advies is 1 juli 2011 t/m 30 juni 2012.

Een belangrijke wijziging ten opzichte van het huidige pakket is dat SLAM!TV per 1 juli TMF zal vervangen. TMF is vanaf het voorjaar alleen nog digitaal te ontvangen en stelt zich niet meer beschikbaar voor de analoge kabel.

TMF werd de afgelopen jaren geadviseerd omdat de APR het belangrijk vindt een muziekzender in het pakket op te nemen. TMF had daarnaast een functie als 'jongerenzender' in het advies. Deze twee aspecten wil de APR behouden in het nieuwe advies. De APR kiest daarom opnieuw voor een echte muziekzender voor jongeren: SLAM!TV.

Het volledige concept-advies vindt u hier.

Procedure
Het concept-advies is verzonden naar kabelexploitant UPC en de televisiezenders die een aanvraag hebben ingediend. Voor het publiek is de tekst te vinden op www.stichtingapr.nl. Reacties op het concept-plan zijn welkom tot uiterlijk 1 januari a.s. Vervolgens stelt het bestuur van de Stichting APR het definitieve advies vast. Dit wordt op 1 februari aangeboden aan UPC, en gaat in op 1 juli 2011.

Over de APR
De Stichting Algemene Programma Raad (APR) adviseert over de samenstelling van het analoge kabelpakket tv- en radiozenders voor de regio Groot-Amsterdam. Deze regio omvat de gemeenten Amsterdam, Abcoude, Diemen, Loenen (alleen Nigtevecht), Landsmeer, Muiden, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Weesp en Zaanstad.

Over het advies
Het tv-advies betreft de zenders in het analoge wettelijk basispakket (WBP). Een deel van het WBP ligt al vast: de zogenoemde must-carry zenders moeten volgens de wet worden doorgegeven. De kabelexploitant is wettelijk verplicht alle zenders van het WBP door te geven. Dit zijn in totaal 15 tv-zenders; de overige 17 worden door UPC gekozen.