Persbericht: Uitspraak Commissariaat voor de Media vermindert adviesbevoegdheid kabel in Amsterdam e.o.

Gepubliceerd op 22-03-2011

Het Commissariaat voor de Media heeft bepaald dat de Stichting Algemene Programma Raad (APR) voor Amsterdam en 10 omliggende gemeenten voortaan 6 tv-zenders voor de analoge kabel mag adviseren. Tot dusver adviseerde de APR voor een deel van dit gebied 8 tv-zenders. Deze werkwijze was sinds jaar en dag gebruikelijk en werd tot voor kort ook door UPC aanvaard. Met een uitspraak van het Commissariaat is daar een eind aan gekomen. De APR vindt het een slechte zaak dat de kabelexploitant nu nog meer zeggenschap krijgt.

De APR adviseert jaarlijks in het belang van het publiek over een deel van de analoge tv- en radiopakketten in de gemeenten Amsterdam, Abcoude, Diemen, Landsmeer, Muiden, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Stichtse Vecht (alleen Nigtevecht), Weesp en Zaanstad. De taken van programmaraden zijn vastgelegd in de Mediawet.

Aanleiding – een andere zaak
Na het faillissement van Het Gesprek (augustus 2010), dat deel uitmaakte van het bindende advies van de APR voor het analoge pakket, moest de APR – op grond van Mediawet – een vervanger aanwijzen. De APR koos met het oog op het culturele gehalte van het pakket voor BravaNL. UPC wilde dit besluit niet uitvoeren. Enkele maanden daarvoor leverde een soortgelijke situatie met een ‘aanvullend advies’ na het verdwijnen van een zender nog geen problemen op met UPC.

Handhavingsverzoek
Omdat UPC het besluit over BravaNL niet wilde uitvoeren, vroeg de APR het Commissariaat voor de Media via een handhavingsverzoek ervoor te zorgen dat UPC BravaNL alsnog beschikbaar zou stellen via de analoge kabel. Op 12 november 2010 vond de hoorzitting bij het Commissariaat plaats en op 8 maart 2011 volgde de uitspraak.

Uitspraak
Het Commissariaat voor de Media stelt dat UPC BravaNL niet hoeft op te nemen in het analoge pakket, omdat het advies geen deel uitmaakt van het wettelijk minimumpakket (waarover de APR adviseert), conform de argumentatie van UPC. Het Commissariaat stelt dat het advies voortaan voor het gehele gebied uit 6 tv-zenders moet bestaan. In de praktijk betekent dit dat de APR twee adviesplekken moet opgeven voor drie gemeenten binnen het adviesgebied. UPC vult die plekken voortaan in.

‘Oude’ situatie
Van oudsher was er een onderscheid in het aantal te adviseren zenders binnen het adviesgebied. Dit komt door een verschil in het aantal zenders dat verplicht moet worden doorgegeven (de ‘must carry’ zenders, o.a. Nederland 1,2,3, regionale en lokale zenders). Een programmaraad adviseert over 15 tv-zenders inclusief deze verplichte zenders.
In de gemeenten Amsterdam, Abcoude, Diemen, Muiden, Oostzaan, Ouder-Amstel, Stichtse Vecht (alleen Nigtevecht) en Weesp zijn er 9 must carry tv-zenders. De APR moest deze met 6 aanvullen tot het minimumpakket van 15 zenders.
De gemeenten Landsmeer, Purmerend en Zaanstad hebben echter slechts 7 verplichte zenders en daar blijven dus 8 zenders over om te adviseren.
Een soortgelijke situatie bestaat bij het analoge radiopakket, waar Amsterdam e.o. ook meer verplichte zenders heeft (de Salto-kanalen).

Deze manier van adviseren – 6 tv-zenders en 11 radiozenders, plus 2 tv-zenders en vijf radiozenders voor Landsmeer, Purmerend en Zaanstad – heeft tot voor kort niet tot problemen geleid met UPC, die de adviezen gewoonlijk uitvoerde, rond 1 juli 2010 was dat nog het geval.

Situatie vanaf 1 juli 2011, nieuwe adviezen
De APR vindt het zeer spijtig dat over de aanvullende zenders voor de gemeenten Landsmeer, Purmerend en Zaanstad niet meer geadviseerd mag worden. Nu bepaalt UPC wat er met die plekken gebeurt. De APR legt zich neer bij het besluit van Commissariaat. De tv- en radio-adviezen voor de volgende periode (1 juli 2011 t/m 30 juni 2012) waren al definitief, maar de APR heeft deze naar aanleiding van de uitspraak aangepast.

Omdat er voorheen sprake was van een pakket van 6 tv-zenders, aangevuld met 2 zenders voor Landsmeer, Purmerend en Zaanstad, kiest de APR ervoor om het eerder gepubliceerde advies 2011-2012 voor Amsterdam nu voor alle 11 gemeenten te laten gelden. Voor het radiopakket geldt hetzelfde: de zenders die al geadviseerd waren voor Amsterdam, gelden nu voor het hele gebied. Daarmee blijven de belangrijkste keuzes voor de nieuwe periode intact, namelijk BravaNL voor tv en FIP voor radio.

Dit zijn de geadviseerde zenders:
TV: BravaNL, Discovery Channel, Nickelodeon, SLAM!TV, TV5MONDE, ZDF
Radio: 100%NL, Arrow Jazz FM, Arrow Classic Rock, BBC Radio 3, BBC World Service, BNR Nieuwsradio, Deutschland Radio Köln, FIP, Kink FM, Radio 10 Gold, Ujala Radio

Daarnaast zijn er de wettelijk verplichte zenders. De overige 17 tv-zenders en 15 radiozenders worden door UPC gekozen.

Bij het onderdeel Advies vindt u meer informatie over de nieuwe adviezen.
Lees hier de uitspraak van het Commissariaat:

(Bestand downloaden)