Radio-advies vanaf 1 juli 2011: FIP terug op de analoge kabel

Gepubliceerd op 28-02-2011

De Stichting Algemene Programma Raad heeft het jaarlijkse radio-advies gepubliceerd. Er is één wijziging ten opzichte van het huidige advies: FIP komt terug op de analoge kabel in Amsterdam en omgeving. Het nieuwe advies gaat in op 1 juli 2011 en geldt t/m 30 juni 2012.

Hier vindt u de lijst met geadviseerde zenders en het volledige adviesrapport.

Toelichting FIP
In 2008 adviseerde de APR Radio France Internationale (RFI) op de plek die voorheen door FIP – net als RFI een Franse publieke omroep – werd ingenomen. De reden hiervoor was dat FIP niet meer doorgegeven kon worden doordat de zender door CanalSat van de satelliet werd verwijderd. Het adviesjaar daarop (2009-2010) heeft de APR RFI behouden. Inmiddels was FIP wel weer beschikbaar en werd ook door UPC doorgegeven (in het aanvullende pakket, het deel van het pakket waarover de kabelexploitant beslist). Maar per 1 juli 2010 werd FIP door UPC van de kabel verwijderd, ten gunste van de Concertzender.

Sindsdien heeft de APR veel reacties ontvangen van luisteraars die FIP graag terug willen. Alle reacties laten zien dat het gaat om de unieke combinatie van muziek die FIP biedt, wat voorheen ook de reden was om FIP in het pakket op te nemen. FIP verkent de muziek in brede zin: jazz, klassiek, Franstalige chansons, wereldmuziek, Engelstalige pop & rock, filmmuziek en meer.

Nu FIP niet meer door UPC wordt doorgegeven in het aanvullende pakket, vindt de APR dat deze unieke zender zijn plek in het wettelijk basispakket terug moet krijgen. Daarom neemt de APR FIP weer op in het advies, in plaats van RFI. Daarmee wordt in feite de 'oude' situatie hersteld.

© Programmaraad Stichting APR / 2011.