Overzicht TV adviezen

TV Advies

Concept Advies Kabelplan TV 2010-2011

Concept; gepubliceerd op 08-12-2009

Bekijk hier het concept-Advies Kabelplan TV 2010-2011:

(Bestand downloaden)

Vandaag heeft de Stichting Algemene Programma Raad (APR) het concept-Advies Kabelplan Televisie 2010-2011 gepubliceerd. Hierin maakt de APR bekend welke televisiezenders zij voornemens is om te adviseren voor het wettelijk basispakket voor de analoge kabel in de regio Groot-Amsterdam.

Er waren dit jaar voor het eerst aanvragen van BravaNL en Mezzo.
BravaNL is een onderdeel van BravaHDTV, een Europese zender gericht op klassieke muziek, opera en ballet. Mezzo biedt programma's met en over klassieke muziek en jazz.
Voor beide zenders geldt dat de APR van mening is dat de programmering geen wezenlijke aanvulling is op de programma's over klassieke muziek, jazz en dans die bij de Nederlandse en buitenlandse publieke omroepen te zien zijn. De APR vindt dat met het bestaande aanbod voldoende in de behoefte is voorzien. Daarom zal de APR voor deze zenders op dit moment geen plaats in het wettelijk basispakket inruimen.

De APR is van mening dat het huidige pakket nog steeds goed aansluit bij de interesses van de kabelabonnees binnen het adviesgebied. Er zijn geen veranderingen of ontwikkelingen geconstateerd die aanpassing van het advies gewenst maken. Voor het gehele adviesgebied worden net als de vorige keer geadviseerd: ARTE, BBC 2, Discovery Channel, EuroNews/Het Gesprek, Nickelodeon/Comedy Central, TMF, TV5MONDE, ZDF.

Het concept-advies is verzonden naar kabelexploitant UPC en de televisiezenders die een aanvraag hebben ingediend. Voor consumenten is de tekst te vinden op www.stichtingapr.nl. Reacties op het concept-plan zijn welkom tot uiterlijk 1 januari 2010. Vervolgens stelt het bestuur van de Stichting APR het definitieve plan vast. Dit wordt op 1 februari aangeboden aan UPC, en heeft een looptijd van 1 juli 2010 - 30 juni 2011.

Over de APR

De Stichting Algemene Programma Raad (APR) adviseert over de samenstelling van het analoge kabelpakket tv- en radiozenders voor de regio Groot-Amsterdam. Deze regio omvat de gemeenten Amsterdam, Abcoude, Diemen, Loenen (alleen Nigtevecht), Landsmeer, Muiden, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Weesp en Zaanstad.

Over het Advies Kabelplan TV

Het tv-advies betreft de zenders in het analoge wettelijk basispakket (WBP). Een deel van het WBP is wettelijk vastgelegd: de zogenoemde must-carry zenders moeten volgens de wet worden doorgegeven. De kabelexploitant is wettelijk verplicht alle zenders van het WBP door te geven.