Overzicht TV adviezen

TV Advies

Concept Advies Kabelplan TV 2009-2010

Concept; gepubliceerd op 03-03-2009

Bekijk hier het concept-Advies Kabelplan TV 2009-2010:
(Bestand downloaden)

Op 3 maart 2009 heeft de Stichting Algemene Programma Raad (APR) het concept-Advies Kabelplan Televisie 2009-2010 gepubliceerd. Hierin maakt de APR bekend welke televisiezenders zij voornemens is om te adviseren voor het Wettelijk Basis Pakket voor de analoge kabel in de regio Groot-Amsterdam.

Het advies voor het gebied Amsterdam-plus is niet gewijzigd ten opzichte van het vorige advies. In het pakket voor het gebied van Landsmeer, Purmerend en Zaanstad wordt ARTE niet meer geadviseerd, en wordt BBC World News toegevoegd.

Het concept-advies is verzonden naar de kabelexploitant (UPC) en de televisiezenders die een aanvraag hebben ingediend. Voor consumenten is de tekst te vinden op deze website. Reacties op het concept-plan zijn welkom tot uiterlijk 15 maart 2009. Vervolgens stelt het bestuur van de Stichting APR het definitieve plan vast. Dit wordt rond 1 april aangeboden aan UPC, en heeft een looptijd van 1 juli 2009 - 30 juni 2010.

Over de APR
De Stichting Algemene Programma Raad (APR) adviseert over de samenstelling van het analoge kabelpakket tv- en radiozenders voor de regio Groot-Amsterdam. Deze regio omvat de gemeenten Amsterdam, Abcoude, Diemen, Loenen (alleen Nigtevecht), Oostzaan, Ouder-Amstel en Weesp (samen ‘Amsterdam-plus’), en de gemeenten Landsmeer, Purmerend en Zaanstad (‘Overige gemeenten’). Het adviesgebied zal worden uitgebreid met de gemeente Muiden, omdat het kabelnetwerk daar inmiddels aan het UPC-netwerk is gekoppeld, als gevolg van afspraken tussen Ziggo en UPC.

Over het Advies Kabelplan TV
Het tv-advies betreft het Wettelijk Basis Pakket (WBP). Dit is een onderdeel van het analoge tv-pakket. Een deel van het WBP is wettelijk vastgelegd: de zogenoemde must-carry zenders moeten door alle kabelmaatschappijen worden doorgegeven. De kabelexploitant is wettelijk verplicht alle zenders van het WBP door te geven.