Wettelijk kader

De Mediawet verplicht gemeenten een programmaraad in te stellen die de aanbieder van een omroepnetwerk adviseert over de samenstelling van een basispakket. Een omroepnetwerk kan meerdere gemeenten omvatten; die gemeenten kunnen dan gezamenlijk een programmaraad instellen. Dat is gebeurd in het geval van de Stichting Algemene Programma Raad (APR). De APR adviseert UPC, die aanbieder van het omroepnetwerk is in het gebied 'Groot-Amsterdam'. Dit gebied bestaat uit de gemeenten Amsterdam, Abcoude, Diemen, Loenen (alleen Nigtevecht), Oostzaan, Ouder-Amstel, Weesp, Muiden, Landsmeer, Purmerend en Zaanstad.

Conform de Mediawet bestaat het wettelijk basispakket uit 15 televisiezenders en 25 radiozenders. Daaronder valt ook een aantal omroepen die verplicht moeten worden doorgegeven, de zogenoemde must-carry zenders. Dat zijn de Nederlandse publieke omroepen op nationaal, regionaal en lokaal niveau en de Vlaamse publieke omroep. Doordat er in Amsterdam-plus meer publieke lokale omroepen beschikbaar zijn dan in de overige gemeenten, heeft Amsterdam-plus meer must-carry zenders dan de overige gemeenten.

In de wet is vastgelegd dat de aanbieder van het omroepnetwerk, UPC, slechts om zwaarwegende (technische of financiële) redenen kan afwijken van het advies van de programmaraad (APR) ten aanzien van de samenstelling van het wettelijk basispakket. Alle overige adviezen van de programmaraad hebben niet dat zwaarwegende karakter.