01.12.03, 16:49: Uitspraak CvdM inzake ARTE
Purmerend, 1 december 2003

Op 25 november 2003 heeft het Commissariaat voor de Media uitspraak gedaan in de procedure die de APR in september 2003 heeft aangespannen bij het Commissariaat voor de Media vanwege het feit dat UPC de zender ARTE uit het standaardpakket heeft verwijderd. Het Commissariaat verklaart zich in zijn uitspraak onbevoegd om op grond van de Mediawet tot bestuurlijke handhaving over te gaan. Reden daarvan is dat de APR de zender ARTE niet in het wettelijk basispakket van 15 televisiezenders heeft geplaatst, maar in het aanvullend pakket tot 27, resp. 32 zenders. Op grond van de Mediawet is het Commissariaat alleen bevoegd handhavend op te treden voor wat betreft het wettelijk basispakket.
In Rotterdam speelt een soortgelijke kwestie, alleen heeft de Rotterdamse Programmaraad de zender ARTE wel in het wettelijk basispakket geadviseerd. De Rotterdamse programmaraad heeft net als de APR een procedure bij het Commissariaat aangespannen. De uitspraak in deze zaak is nog niet bekend. Afhankelijk van het besluit van het Commissariaat beoordeelt de APR of er eventuele vervolgacties zullen worden ondernomen.