Nieuws-Archief | April 2005

[ ga terug ]

Persbericht omtrent Digitale TV (26.04.05, 10:21:)
Op 22 april 2005 heeft Kabelraden.nl (het landelijk ondersteuningsinstituut voor progrmmaraden) een conferentie georganiseerd met de titel "TV-ijken in de toekomst". Bij die gelegenheid is door Kabelraden.nl ook een persartikel opgesteld waarmee inzichtelijk wordt gemaakt wat voor de consument de consequenties kunnen zijn. Onderstaand is dat artikel opgenomen.

Digitale tv: krijgt de kijker waar voor zijn geld?

Stel, je hebt veertig cd?s. Op een dag staat een man voor je deur, die zegt dat je er twintig moet inleveren. Je krijgt ze alleen terug als je bij hem een duur cd-rek koopt. In dat rek passen veel meer dan veertig cd?s. Dat is mooi. Heel mooi. Maar pas op. Nieuwe cd?s kun je alleen bij hem kopen. Voor een stevige prijs. En het zijn alleen maar top-100-cd?s. Daar trap je natuurlijk niet in. Je hebt ook een eigen smaak. En je favoriete cd's sta je aan niemand af!

Lees in plaats van cd?s televisiezenders en je ziet welk gevaar op de loer ligt voor de abonnees van kabeltelevisie. Wat is het geval? Nieuwe digitale ontwikkelingen lijken ons mee te voeren naar het luilekkerland van onbegrensd kijkplezier. Digitale kabeltv, digitenne en web-tv bieden veel nieuws. Er komen meer zenders, een groter programma-aanbod, nieuwe diensten en een betere ontvangstkwaliteit. De voordelen van digitalisering staan niet ter discussie. Veel mensen zullen immers kiezen voor een ?cd-rek? waar meer in kan. Toch zijn er twee ?maren?, en die hebben te maken met kosten en keuzes.

Meer betalen
De komst van digitale tv kan ons, kijkers, meer geld gaan kosten. Om digitale programma?s te kunnen aanbieden, moeten kabelbedrijven namelijk ruimte maken op de kabel. Dat kan ten koste gaan van de ruimte voor gewone, dat wil zeggen analoge, tv-kanalen. Als je nu nog veertig zenders kunt ontvangen, heb je binnenkort misschien nog maar twintig zenders in je bestaande, analoge pakket. Die andere twintig zenders kun je weer in huis halen als je een abonnement neemt op het digitale pakket. Daar krijg je dan zelfs nog extra zenders bij, want de meeste digitale pakketten lijken nu rond de vijftig zenders te gaan bevatten. Maar reken er op dat dit meer gaat kosten. In elk geval moet je een speciaal kastje hebben, een decoder, om die zenders te kunnen bekijken. En als je meer tv?s in huis hebt, heb je ook meer decoders nodig. Meer kosten dus, en meer gedoe. Prima voor mensen die dat willen en die zich dat kunnen veroorloven. Maar als je tevreden bent met het bestaande aanbod van zenders, moet je die gewoon kunnen blijven kijken. Dezelfde waar, voor hetzelfde geld.

Minder te kiezen
Digitalisering heeft dus te maken met onze portemonnee. En bij alle mooie technische ontwikkelingen moeten we dat niet uit het oog verliezen. Veel gemeenten hebben hun invloed op het kabeltarief al opgegeven. En de rijksoverheid laat dit liggen. Behalve dat, raakt digitalisering ook ons kijkplezier. Het bestaande analoge aanbod ? de ?gewone televisie? ? gaat erop achteruit. Maar ook in het digitale pakket zullen keuzes moeten worden gemaakt. Ondanks de grotere ruimte. Er komen immers steeds meer tv-zenders bij. Z? veel, dat zelfs in de grotere digitale tv-pakketten op de kabel niet voor al die zenders plek zal zijn. Nu kunnen we die keuzes natuurlijk overlaten aan het kabelbedrijf. Dat zal op basis van kijkcijfers prima vijftig goed-bekeken zenders kunnen aanbieden. En dat doet hij graag, want zulke zenders zijn voor hem commercieel het meest aantrekkelijk. Maar dat zal niet altijd sporen met de belangen van ons als kijkers. Wij willen ook andere zenders kunnen zien.

De beste oplossing zou natuurlijk zijn dat iedereen zelf zijn eigen zenders kan kiezen. Of dat er tenminste keuze is uit meerdere, vergelijkbare pakketten. Die dan via de kabel of op een andere manier je huis binnen komen. Maar op dit moment kijkt nog 90% van de Nederlanders tv via de kabel, naar dat ene pakket dat zijn kabelbedrijf aanbiedt.

De belangen van de kijker
Totdat die vrije keuze voor elkaar is, is het extra belangrijk dat we zelf een vinger in de pap houden. We willen niet alleen het top-100-werk. We hebben ook onze eigen voorkeuren. Gelukkig is daar iets voor geregeld. Samen met de kabelbedrijven bepalen bijna zestig ?programmaraden? al jarenlang het aanbod van tv- en radiozenders. Er zitten gewone mensen in, die hun best doen om alle consumenten te vertegenwoordigen. Met de komst van digitale tv wordt hun rol nog belangrijker.

Daarom zal kabelraden.nl (het landelijk steunpunt voor alle programmaraden) er bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen op aandringen dat de programmaraden in het digitale tijdperk een stevige positie krijgen. Het ministerie werkt op dit moment aan een nieuwe mediawetgeving.