Werkwijze
De APR brengt jaarlijks door middel van een 'Advies Kabelplan Televisie' en een 'Advies Kabelplan Radio' advies uit aan de kabelexploitant. De ingangsdatum van de plannen is 1 juli; de looptijd is 1 jaar. Voor het samenstellen van de adviezen gaat de APR in grote lijnen als volgt te werk.
- Toezending aanvraagformulieren aan zendgemachtigden (radio: september, tv: december)
- Presentaties zendgemachtigden (radio: oktober, tv: januari)
- Bespreking zenders
- Vaststellen concept-advies
- Consultatieronde naar zenders en publiek
- Vaststellen definitief advies
- Aanbieding aan UPC (radio: 1 december, tv: 1 april)
- Implementatie door UPC (altijd op 1 juli)
Elementair zijn de formele (wettelijke en/of contractueel vastgelegde) toelatingsvoorwaarden, waarvan de belangrijkste zijn:
- aanbieder en programma voldoen aan alle wettelijke eisen; de programma-aanbieder heeft van het Commissariaat voor de Media toestemming verkregen voor het verzorgen van programma’s dan wel beschikt over een buitenlandse licentie;
- auteursrechten en naburige rechten zijn geregeld;
- het programma is per de startdatum van het nieuwe kabelplan (1 september) beschikbaar; de programma-aanbieder kan aantonen dat de aanvoer van het signaal naar het kopstation is geregeld en dat hij beschikt over de nodige technische faciliteiten;
- de continuïteit van het programma is gewaarborgd en zulks wordt aangetoond door een aantal daartoe strekkende documenten;
- voor zover dit binnen het contract tussen de betreffende gemeente en UPC is bepaald komen commerciële aanbieders uit binnen- en buitenland alleen dan voor doorgifte in aanmerking als zij akkoord gaan met de daarvoor vastgestelde betaling aan de kabelexploitant.
- de APR streeft naar een evenwichtige en gevarieerde samenstelling van het (totaal)-basispakket, met waar mogelijk naast programma’s die een breed publiek bereiken ook ruimte voor specifieke doelgroepen zoals bijvoorbeeld culturele minderheden en kinderen, alsmede grote groepen geïnteresseerden in bepaalde onderwerpen;
- de populariteit van bepaalde programma’s zoals blijkt uit het Continu Kijkersonderzoek van AGB/Intomart speelt een gewichtige rol, maar is ondergeschikt aan de diversiteit; de rangorde in populariteit kan worden doorkruist omwille van de pluriformiteit van het basispakket.
- general interest: een breed (gevarieerd) programma-aanbod voor een breed publiek:
- Nederlandstalig
- Buitenlands
- special interest: een breed (gevarieerd) programma-aanbod voor een speciale, grote doelgroep:
- kinderen
- culturele minderheden
- themakanalen: een smal (thema) programma-aanbod voor een speciale, grote doelgroep:
- nieuws en achtergronden, informatie
- sport
- muziek
- cultuur, educatie, natuur, reizen, avontuur
- diversen