www.StichtingApr.NL Forum Index www.StichtingApr.NL
Stichting APR Forum
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

ARTE op de nominatie om te verdwijnen? Hoe nu?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    www.StichtingApr.NL Forum Index -> Stichting APR
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
VanDerDekken



Geregistreerd op: 29-8-2003
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Vr Aug 29, 2003 8:19 am    Onderwerp: ARTE op de nominatie om te verdwijnen? Hoe nu? Reageer met quote

Beste APR-ers,

In Trouw van 26 Augustus op pagina 2 tref ik het volgende bericht aan: "Kunstenaars willen Arte op de kabel houden"
Ik neem het artikel door en met stijgende verbijstering en woede lees ik:

"Even leek het of het verdwijnen van de kunstzender Arte van de Amsterdamse en Rotterdamse kabel weinig weerstand zou opleveren"

en

"In het geval van Arte hebben de programmaraden in Amsterdam en Rotterdam de kunstzender niet in het basispakket geplaatst [en is UPC niet verplicht het programma uit te zenden]"

Het is dat ik geen onparlementaire woorden mag gebruiken op een forum, maar cultuurbarbaren ligt mij toch wel voor in de mond. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat de APR Arte wil laten verdwijnen. Indertijd is de WDR ons ook al ontnomen. Natuurlijk zijn er mensen die er geen f**k aan vinden en die liever naar de hypocriete seksprogramma's van andere aanbieders kijken. Maar ik vind Arte een verademing. Sterker nog er zou geld uitgetrokken moeten worden om de zaak te ondertitelen. [Weet ik, is er niet, dat geld, maar het is een illustratie van mijn appreciatie voor Arte]

Ik heb de samenstelling van de raad doorgenomen, over het algemeen hoogopgeleide mensen. Het bewijst maar weer eens dat scholing geen garantie biedt voor inzicht in kwaliteit.

Wil de APR per omgaande mij a.u.b. uitleggen waarom de raad Arte niet in het basispakket heeft willen opnemen? Op de tv worden we overvoert met kanalen, [blij dat het aanbod beperkt is en dat er geen Amerikaanse hoeveelheden over de buis gaan, overigens.] mag er astublieft minstens 1 kanaal zijn dat zich bekommert om programma's zoals Arte ze brengt.

Aansluitend merk ik op dat ik graag zou willen dat per eergisteren National Geographic Channel verdwijnt. Ieder keer weer sensatie met krokodillen en die necrofiele programma's waarin voortdurend in mummies gewroet wordt. En dan dat taalgebruik, voortdurend uit op die sensatie, voortdurend onnodig opgeklopt. Het tijdschrift heb ik jaren lang graag gelezen, maar de tv-programma's.. Zilch!!
_________________
Vriendelijke Groeten,
VanDerDekken
==============
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
René



Geregistreerd op: 2-9-2003
Berichten: 1
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di Sep 02, 2003 2:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal mee eens! Arte moet terug op de kabel!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Gabriel



Geregistreerd op: 3-9-2003
Berichten: 1
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo Sep 03, 2003 8:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Arte terug en wel nu!!! icon_evil.gif icon_evil.gif icon_evil.gif

Wat is dit toch voor een onzin dat we wéér met meer van hetzelfde worden opgescheept? Gooi toch eens een keer wat van die andere FLUTkanalen eraf!

In het verleden heeft UPC dit al geflikt met RAI1 en TVE, de enige reguliere zenders (hoe slecht ook) waar je Italiaans en Spaans nieuws kunt bijhouden, en die kwamen weer terug. Van WDR is echter nooit meer iets vernomen, en Discovery is hier zelfs nooit doorgegeven.

UPC troost mij desgevraagd met de mededeling "dat ik er een ander kanaal voor terug heb gekregen", te weten TV Noord Holland. Ja dáár zit ik op te wachten, de zender met de problematiek van Puddeltjesbroek - alsof ik die onbenulligheid niet al dagelijks via AT5 doorkrijg.

Hoe is het mogelijk dat UPC steeds maar (en wel onaangekondigd) kan doen wat het wil met de zenders? Als het mogelijk was om hier in Amsterdam een andere provider te krijgen, was UPC allang opgedoekt.

Dergelijke monopolieposities en gebrek aan keus voor de consument zijn toch niet meer van deze tijd? Overal kun je kiezen of naar de concurrent, behalve waar het je televisiezenders betreft.

En wat is het nut van de APR als hun adviezen toch niet bindend zijn of kennelijk ook los van de consument worden genomen? Ik ben nooit of te nimmer geraadpleegd over welke zenders ik doorgegeven zou willen zien.

De keus is kennelijk tussen de dictatuur van UPC en een schotel op het dak. Dat mag weliswaar niet van de verhuurder, maar ja ...

Mijn lijstje van gewenste zenders:
BBC1, BBC2, BBC4 erbij, BBC WORLD
NED1, NED2, NED3
CANVAS, KETNET
ARD, ZDF, WDR
TVE + nog wat meer Spaanse zenders, bv. TELECINCO
RAI1 + nog wat meer Italiaanse zenders
ARTE
DISCOVERY, NATIONAL GEOGRAPHIC

Mag weg: TV5, CNN, EURONEWS, SALTO1, SALTO2.
Moet weg: RTL4, RTL5, SBS6, NET5, V8, YORIN, TMF, BOX, MTV.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
stapr
Site Admin


Geregistreerd op: 26-10-2002
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 3:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Aan de consumenten die gereageerd hebben op het verdwijnen van ARTE.

De APR brengt jaarlijks advies uit aan de kabelexploitant UPC m.b.t. de samenstelling van het Radio- en Televisiepakket. In het per 1 mei 2003 uitgebrachte Advies Kabelplan Televisie 2003-2004 (kan gedownload worden!) is ARTE geadviseerd in het standaardpakket. Begin augustus jl. heeft UPC ons laten weten dat de programma's van ARTE niet langer doorgegeven kunnen worden omdat UPC niet met ARTE tot overeenstemming heeft kunnen komen voor wat betreft het regelen van de auteursrechten. De ARR heeft zich hieromtrent gedocumenteerd en is van mening dat er voor UPC geen zwaarwegende reden is om af te wijken van het uitgebrachte advies. Daarom heeft de APR de kwestie voorgelegd aan het commissariaat voor de Media. Dat is het orgaan dan toetst of UPC terecht onf onterecht van het APR-advies is afgeweken.
De APR hoopt dat het Commissariaat vrij snel een uitspraak zal doen, opdat er voor de consumenten duidelijkheid gecreeerd wordt. Via onze site en perspublicaties zullen de ontwikkelingen gecommuniceerd worden.

E. van Loenen,
secretaris APR
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
JH Visser



Geregistreerd op: 4-7-2003
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 9:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

icon_exclaim.gif

Op de site staat een artikel over hoe het staat met Arte in ons land, door mij geschreven vorige maand.

Hou die site en ook in de gaten want ik wil nog iets over Arte gaan publiceren. Ik kan alvast vertellen dat behalve de APR ook de Rotterdamse programmaraad naar het commissariaat voor de media is gestapt om actie tegen UPC te ondernemen in de kwestie Arte.

Wat UPC allemaal voor rare redenen verzint is niet zo mooi. Eerst klopte hun persbericht niet (Arte zou geen auteursrechten geregeld hebben maar wat een onzin want ze zaten toch op de kabel en dat had dan illegaal geweest! Arte betaalde tot 1-1-2003 alles zelf! Daarna is de afspraak dat de exploitant voor afdracht van de auteursrechten zal zorgen. UPC wil dat niet omdat, en dat was opeens weer een nieuw en onwaar argument, Arte zich aanbiedt aan kabelaars en raden in Nederland en dus grote belangen heeft en dan zelf de kosten moet dragen. UPC zegt dat ze bijv. een vertegenwoordiger hebben. Logisch echter dat als je op veel netten gevraagd wordt, iemand in Nederland moet hebben die de communicatie voor je regelt.

De manier van handelen door UPC is inderdaad beneden alle peil en hopelijk winnen de programmaraden

Ik snap het wel hoor: TV NH moest er wettelijk op en Nickelodeon moest blijven want is van Viacom net als MTV en TMF en die BETALEN UPC voor doorgifte. Nou, als ze je dan betalen , dan kun je er ook wel een 33e frequentie bijzetten. Er zijn kabelaars in Nederland die uitbreiden naar 38 tot 42 tv kanalen zonder technische problemen.

Jan Hein Visser



@degene die zijn lijstje met zenderwensen gaf: niet erg reëel om meer Italiaanse en Spaanse zenders te wensen, Telecinco dat kan niet eens trouwens, geen regeling voor auteursrechten voor. Je kunt niet alles zomaar in Nederland doorgeven en in andere Europese landen ook niet want altijd is dan de vraag: wie gaat de auteursrechten betalen, geldt voor analoge doorgifte. Digitaal is veel meer mogelijk.
BBC 3 en 4 (TV dus) komen wellicht via UPC digital beschikbaar.

Buitenlandse Euro-zenders waar in Nederland een regeling voor de auteursrechten mee is zijn:
BBC 1 & 2, ARD/WDR1/ ZDF/ WDR3/NDR3/SWF3/ RTL TV/ TF1-France 2 & 3, RTBF 1 & 2 (RTBF Sat denk ik ook ) /Rai Uno/TVE en verder niet! TV 5 betaalt alles zelf en Arte betaalde alles zelf en Arte en TRT vallen onder een aparte regeling sinds 2003 omdat het met die zenders gecompliceerder ligt.

Soms wordt op proef een nieuwe zender toegelaten, dat was zo met Arte en is zo met ERT (Grieks) in Utrecht.

Commerciele omroepen ligt anders, die zorgen vrijwel altijd zelf voor de afdracht van copyrights. In dat opzicht is TV 5 dus ook commercieel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hans69



Geregistreerd op: 9-9-2003
Berichten: 3
Woonplaats: Purmerend

BerichtGeplaatst: Di Sep 09, 2003 10:15 am    Onderwerp: Re: ARTE op de nominatie om te verdwijnen? Hoe nu? Reageer met quote

VanDerDekken schreef:
Beste APR-ers,

In Trouw van 26 Augustus op pagina 2 tref ik het volgende bericht aan: "Kunstenaars willen Arte op de kabel houden"
Ik neem het artikel door en met stijgende verbijstering en woede lees ik:

"Even leek het of het verdwijnen van de kunstzender Arte van de Amsterdamse en Rotterdamse kabel weinig weerstand zou opleveren"

en

"In het geval van Arte hebben de programmaraden in Amsterdam en Rotterdam de kunstzender niet in het basispakket geplaatst [en is UPC niet verplicht het programma uit te zenden]"

Het is dat ik geen onparlementaire woorden mag gebruiken op een forum, maar cultuurbarbaren ligt mij toch wel voor in de mond. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat de APR Arte wil laten verdwijnen. Indertijd is de WDR ons ook al ontnomen. Natuurlijk zijn er mensen die er geen f**k aan vinden en die liever naar de hypocriete seksprogramma's van andere aanbieders kijken. Maar ik vind Arte een verademing. Sterker nog er zou geld uitgetrokken moeten worden om de zaak te ondertitelen. [Weet ik, is er niet, dat geld, maar het is een illustratie van mijn appreciatie voor Arte]

Ik heb de samenstelling van de raad doorgenomen, over het algemeen hoogopgeleide mensen. Het bewijst maar weer eens dat scholing geen garantie biedt voor inzicht in kwaliteit.

Wil de APR per omgaande mij a.u.b. uitleggen waarom de raad Arte niet in het basispakket heeft willen opnemen? Op de tv worden we overvoert met kanalen, [blij dat het aanbod beperkt is en dat er geen Amerikaanse hoeveelheden over de buis gaan, overigens.] mag er astublieft minstens 1 kanaal zijn dat zich bekommert om programma's zoals Arte ze brengt.

Aansluitend merk ik op dat ik graag zou willen dat per eergisteren National Geographic Channel verdwijnt. Ieder keer weer sensatie met krokodillen en die necrofiele programma's waarin voortdurend in mummies gewroet wordt. En dan dat taalgebruik, voortdurend uit op die sensatie, voortdurend onnodig opgeklopt. Het tijdschrift heb ik jaren lang graag gelezen, maar de tv-programma's.. Zilch!!


Helemaal mee eens!Wat is dat voor een stompzinnige beslissing om ARTE
in te ruilen,voor nikkelodion,Ik lees maar steeds dat er rekening wordt gehouden met de kijkers,en deze ook gevraagd word wat er op de kabel zou moeten,maar mij is nooit iets gevraagd,sterker nog,bij navraag in de buurt,is er nooit aan iemand iets gevraagd!
is er een zender die prachtige programma's biedt,moet dat ineens weer weg,vanwege de centjes.
vraag je aan de turkse gemeenschap of zij ooit op de kabel,naar turkse uitzendingen kijken,is dat maar zelden het geval,zij hebben een schotel!
en willen naar hun eigen turkse zenders kijken,zoals ik graag naar AT5 kijk.En dat zal ook wel het geval zijn met de spaanse en italiaanse inwoners .
Je mag hopen dat de APR zich inspant om ARTE weer op de buis te krijgen.
hans69
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
stapr
Site Admin


Geregistreerd op: 26-10-2002
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Di Sep 09, 2003 2:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Hans69,

Een paar dagen geleden heb ik gemeld dat de APR inmiddels een procedure heeft aangespannen bij het Commissariaat voor de Media, omdat wij het oneens zijn met de visie en handelwijze van UPC. Dus zie, de APR spant zich binnen de gegeven mogelijkheden in voor het behoud van ARTE.

E. van Loenen,
secretaris APR
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hans69



Geregistreerd op: 9-9-2003
Berichten: 3
Woonplaats: Purmerend

BerichtGeplaatst: Di Sep 09, 2003 2:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

stapr schreef:
Beste Hans69,

Een paar dagen geleden heb ik gemeld dat de APR inmiddels een procedure heeft aangespannen bij het Commissariaat voor de Media, omdat wij het oneens zijn met de visie en handelwijze van UPC. Dus zie, de APR spant zich binnen de gegeven mogelijkheden in voor het behoud van ARTE.

E. van Loenen,
secretaris APR


Dat heb ik inmiddels gelezen,dus er is nog hoop,in elk geval dank voor de reaktie
hans69
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
VanDerDekken



Geregistreerd op: 29-8-2003
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Do Sep 11, 2003 11:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Mensen,

Geweldig zeg, om 5 voor 1 hedennacht zat ik uiterst gespannen naar Calimero te kijken dat op Nickelodeon werd doorgegeven. Bloedstollende onthullingen, dramatische momenten van de eerste orde. Het zweet in mijn handen en klappertandend van angst wurgde ik mij door deze aflevering. Menige moderne nog laat opblijvende kleuter zou hier wel eens psychische schade aan over kunnen houden.

Het ontgaat mij volkomen wat Nickelodeon [extra] te bieden heeft. Vergis ik mij of brachten zij ook al niet Bassie en Adriaan opnieuw uit, zo ongeveer de slechtste kinderserie ooit geproduceerd in dit deel van het ons bekende universum.

Toen ik nog les gaf keken mijn leerlingen [basischoolniveau] o.a. naar animatiefilms van Jan Svankmaijer. Kwaliteit verloochend zich niet.
Maar ja, ik besef het wel: "Ik is klein en UPC en de APR zijn groot en da's niet eerlijk." ---grinnik---

RTV-NH? Zoals hierboven al opgemerkt is. Wat moet ik er mee? Hier in Amsterdam? Nee, toch. Ik krijg toch ook geen doorgifte van de plaatselijke besognes van de bewoners van Denekamp. Met excuses aan de Denekampers!

Overigens ben ik van mening dat de Amsterdamse kabel weer terug moet in de handen van de gemeente.

Vriendelijke Groeten,
VanDerDekken
==============
_________________
Vriendelijke Groeten,
VanDerDekken
==============
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hans69



Geregistreerd op: 9-9-2003
Berichten: 3
Woonplaats: Purmerend

BerichtGeplaatst: Vr Sep 12, 2003 10:35 am    Onderwerp: Reageer met quote

VanDerDekken schreef:
Beste Mensen,

Geweldig zeg, om 5 voor 1 hedennacht zat ik uiterst gespannen naar Calimero te kijken dat op Nickelodeon werd doorgegeven. Bloedstollende onthullingen, dramatische momenten van de eerste orde. Het zweet in mijn handen en klappertandend van angst wurgde ik mij door deze aflevering. Menige moderne nog laat opblijvende kleuter zou hier wel eens psychische schade aan over kunnen houden.

Het ontgaat mij volkomen wat Nickelodeon [extra] te bieden heeft. Vergis ik mij of brachten zij ook al niet Bassie en Adriaan opnieuw uit, zo ongeveer de slechtste kinderserie ooit geproduceerd in dit deel van het ons bekende universum.

Toen ik nog les gaf keken mijn leerlingen [basischoolniveau] o.a. naar animatiefilms van Jan Svankmaijer. Kwaliteit verloochend zich niet.
Maar ja, ik besef het wel: "Ik is klein en UPC en de APR zijn groot en da's niet eerlijk." ---grinnik---

RTV-NH? Zoals hierboven al opgemerkt is. Wat moet ik er mee? Hier in Amsterdam? Nee, toch. Ik krijg toch ook geen doorgifte van de plaatselijke besognes van de bewoners van Denekamp. Met excuses aan de Denekampers!

Overigens ben ik van mening dat de Amsterdamse kabel weer terug moet in de handen van de gemeente.

Vriendelijke Groeten,
VanDerDekken
==============


Laat ik nou OOK gekeken hebben,niet omdat ik zo geinterseerd ben in
nickelodeon,maar de stille hoop had dat ARTE wellicht in de laate (vroege uren)toch nog zou uitzenden.Helaas.....wat een ongein!Ik vraag mij af wie
daar nou naar kijkt.Maar ja...cultuur moet wijken voor de poen.
zie het onderwijs,etc.Gooi de rotzooi van de zenders 4,rtl5,sbs6,enz,voor mijn part achter de decoder!en geef ARTE weer de ruimte.
hans69
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
leon



Geregistreerd op: 16-9-2003
Berichten: 3
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di Sep 16, 2003 10:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

stapr schreef:
Daarom heeft de APR de kwestie voorgelegd aan het commissariaat voor de Media. Dat is het orgaan dan toetst of UPC terecht onf onterecht van het APR-advies is afgeweken.
De APR hoopt dat het Commissariaat vrij snel een uitspraak zal doen, opdat er voor de consumenten duidelijkheid gecreeerd wordt. Via onze site en perspublicaties zullen de ontwikkelingen gecommuniceerd worden.

E. van Loenen,
secretaris APR


Heeft de APR enig idee hoe lang zo'n uitspraak op zich laat wachten? Is dat een kwestie van weken of maanden? Als het nl. een slepende procedure is die maanden gaat duren, trekt UPC waarschijnlijk weer aan het langste eind en heeft weer excuses als 'ja maar we hebben nu onze infrastructuur helemaal aangepast en investeringen gedaan' en meer van dat soort onzinnige vertragerij.

Dit vraagt om snelle en harde actie en niet om ambtelijk getreuzel, dus ik hoop dat jullie de druk behoorlijk op de ketel houden en niet met de armen over elkaar gaan zitten wachten tot het Comm. v.d. Media eens tijd heeft om de gestuurde brief te openen.

Overigens hulde voor het feit dat jullie wel actie hebben ondernomen en niet het zo maar voorbij hebben laten gaan.


Laatst aangepast door leon op Wo Okt 15, 2003 7:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
stapr
Site Admin


Geregistreerd op: 26-10-2002
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Do Sep 18, 2003 8:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Leon,

Hoelang een procedure bij het Commissariaat voor de Media precies duurt kunnen wij niet helemaal inschatten. Eind september a.s. vindt er in ieder geval een 1e hoorzitting plaats. Enkele weken later volgt de uitspraak van het Commissariaat. Op dit moment zal er dan meer duidelijkheid zijn

E. van Loenen,
secretaris APR
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
leon



Geregistreerd op: 16-9-2003
Berichten: 3
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr Okt 24, 2003 6:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

stapr schreef:
Eind september a.s. vindt er in ieder geval een 1e hoorzitting plaats. Enkele weken later volgt de uitspraak van het Commissariaat. Op dit moment zal er dan meer duidelijkheid zijn


Is de uitspraak al bekend ? Graag een update.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    www.StichtingApr.NL Forum Index -> Stichting APR Tijden zijn in GMT
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by 2.0.1 © 2001 phpBB Group