home        sitemap        contact        pagina afdrukken

NieuwsProgrammaraadAdviesAgendaUw meningInformatie

Overzicht medianieuws

Nieuwsbericht

VRT schrapt 279 banen

Publicatiedatum: 17 maart 2010

Bij de Belgische publieke omroep VRT moeten tegen het eind van het jaar 279 mensen afvloeien. Dat heeft de directie voorgesteld aan de raad van bestuur. Er zou echter geen sprake zijn van directe ontslagen. Verder voorziet het besparingsplan van de directie erin dat er gesnoeid wordt in het programma-aanbod.

De omroep moet de volgende twee jaar 65 miljoen euro besparen, bovenop de eerder gerealiseerde besparingen. Volgens gedelegeerd bestuurder Piet Van Roe gaat het om een evenwichtig plan. "Dit is niet het sociaal bloedblad waar sommigen voor gevreesd hadden. Bovendien zal deze besparing ons toelaten om de doelstellingen van de beheersovereenkomst te blijven halen."

De VRT-directie zegt dat ze er alles aan wil doen om deze afvloeiingen door te voeren op een sociaal verantwoorde manier, onder meer "op basis van de vrijwillige vermindering van de tewerkstelling". De VRT zal volgens de directie ook moeten snijden in zijn programmering. Zo zou de financiering voor de meeste programma's dalen met tien procent, die voor het nieuws met vijf procent.

Ook wil de VRT een aantal lopende sportcontracten niet meer vernieuwen. Het onlineaanbod wordt niet verder uitgebouwd. Daarnaast gaat KetNet minder kinderprogramma's uitzenden.

De geplande besparingen hebben ook gevolgen voor de externe productiehuizen. Zij zouden de bestedingen van de VRT met maximaal een kwart zien teruglopen. Toch blijft de VRT kiezen voor een duidelijke samenwerking, verduidelijkt Van Roe. "Er wordt binnen de VRT gestreefd naar 75 procent interne productie, tegenover 25 extern. Daar zal niets aan veranderen", zegt hij.

Bron: HLN/Broadcast Magazine

© Programmaraad Stichting APR / 2010.