home        sitemap        contact        pagina afdrukken

NieuwsProgrammaraadAdviesAgendaUw meningInformatie

Overzicht medianieuws

Mediarichtlijn EU leidt tot bezorgdheid

Publicatiedatum: 7 april 2009

De Europese richtlijn voor `Audiovisuele mediadiensten` leidt tot bezorgdheid in de mediabranche. Volgens advocaat Marieke Neervoort van Solv Advocaten zal de richtlijn grote gevolgen hebben voor de branche. Met name de reikwijdte zal een knelpunt vormen in de richtlijn, zo blijkt uit een onderzoek van het advocatenkantoor

Het probleem schuilt in de vernieuwing van de richtlijn. Voorheen gold de Mediawet uitsluitend voor traditionele omroepen, straks gaat de Mediawet ook gelden voor on-demand diensten. Tot de on-demand diensten behoren video`s zoals UPC die aanbiedt, en filmpjes en tv-programma`s die via internet opgevraagd kunnen worden. Websites die filmpjes aanbieden kunnen binnen de nieuwe EU-richtlijn als een omroep beschouwd worden.

Verder is er nog onderscheid te maken tussen lineaire en non-lineaire uitzendingen ofwel traditionele broadcasting en on-demand. Het onderscheid tussen die twee verschillende uitzendopties is niet altijd duidelijk te maken, maar in het wetsvoorstel wordt er vanuit gegaan dat dit onderscheid wel duidelijk is. De vrees is dat veel lineaire aanbieders nu gaan proberen non-lineair uit te zenden, omdat hiervoor minder strenge regels gelden.

Bron: Adformatie

© Programmaraad Stichting APR / 2009.