Definitief advies TV-pakket Groot-Amsterdam vanaf 1 juli 2009

Gepubliceerd op 30-03-2009

BBC World News toegevoegd in Landsmeer, Purmerend, Zaanstad; TV-pakket Amsterdam ongewijzigd

Vandaag heeft de Stichting Algemene Programma Raad (APR) het definitieve Advies Kabelplan Televisie 2009-2010 gepubliceerd. Hierin maakt de APR bekend welke televisiezenders zij adviseert voor het Wettelijk Basis Pakket voor de analoge kabel in de regio Groot-Amsterdam. Dit advies treedt op 1 juli 2009 in werking en loopt t/m 30 juni 2010.

Het nieuwe advies voor het gebied ‘Amsterdam-plus’ is niet gewijzigd ten opzichte van het lopende advies. In het pakket voor de gemeenten Landsmeer, Purmerend en Zaanstad wordt ARTE niet meer geadviseerd. BBC World News wordt daar toegevoegd. Deze wijzigingen zijn conform het concept-advies dat de APR op 3 maart 2009 publiceerde.

Over het Advies Kabelplan TV

Het tv-advies betreft het Wettelijk Basis Pakket (WBP). Dit is een onderdeel van het analoge tv-pakket. Het WBP bestaat uit 15 zenders, waarvan een deel wettelijk vastligt: de zogenoemde must-carry zenders moeten door alle kabelmaatschappijen worden doorgegeven. De APR vult de must-carry zenders aan tot het totaal van 15 zenders. De kabelexploitant, UPC, is wettelijk verplicht deze 15 zenders door te geven. Buiten het WBP beslist de kabelexploitant welke andere zenders er worden doorgegeven.

Over de APR

De Stichting Algemene Programma Raad (APR) adviseert over de samenstelling van het analoge kabelpakket tv- en radiozenders voor de regio Groot-Amsterdam. Deze regio omvat de gemeenten Amsterdam, Abcoude, Diemen, Loenen (alleen Nigtevecht), Oostzaan, Ouder-Amstel en Weesp (samen ‘Amsterdam-plus’), en de gemeenten Landsmeer, Purmerend en Zaanstad (‘Overige gemeenten’). Het adviesgebied zal worden uitgebreid met de gemeente Muiden, omdat het kabelnetwerk daar inmiddels aan het UPC-netwerk is gekoppeld, als gevolg van afspraken tussen Ziggo en UPC.

Bekijk hier het TV-advies 2009-2010

© Programmaraad Stichting APR / 2009.